torsdag 2 maj 2013

Hagtorpet idag

Idag blir det ledigt från trädgården på eftermiddagen. Det blåser styv kuling i byarna igen och jag gillar inte hårda vindar, hellre lite duggregn faktiskt.

I kväll åker vi till Löta trädgårdscentrum som varje år ordnar en kväll med 20% växtrabatt för Trädgårdsamatörerna. Kanske hittar jag ett nytt träd  för att ersätta min vackra `Jacqueline Hillier´ som snön krossade i vintras.

Trots den miserabla våren dyker börjar det dyka upp lite annat än krokus i rabatterna - lite färska bilder.

Veratrum nigra - svart nysrot

Helleborus sp.
Adonis amurensis `Sandanzaki´


Soldanella x carpa `Spring symphony´


Adiantum pedatum - frilandsadiatum


Primula rosea
Jag är ännu inte klar med allt vårarbete  - det har varit en del stora projekt som vi tvingats åtgärda, bl. a en stenmur som jag byggde för ca 10 år sedan fick skador vid tjällossningen så jag fick plocka ner hela muren och bygga om den på nytt. Ena slangen till dammen började läcka i höstas så den måste grävas upp och ersättas, ett jättejobb eftersom slangen ligger under rabatter och stenlagda gångar - arbetet pågår.

Jag gödslar alla rabatter med stallgödsel och fyller sedan på med ny jord. Det är ett ganska tidsödande jobb på våren men det lönar sig  - man har igen det senare under säsongen.













1 kommentar:

  1. Din trädgård är sååå enormt vacker.
    Den är dessutom fylld med så många spännande växter.
    Julrosen jag köpte då vi var till dig har överlevt vintern fint :=)
    Kanske är den ett barn från den rosa du nu visar på bild.

    Ska också ikväll på våryra på Blomsterlandet i Luleå.
    Brukar alltid följa med ett och annat man inte visste att man behövde :=)

    Ha det så kul ikväll på din utflykt.

    SvaraRadera