lördag 13 juli 2013

Hakonegräs Hakonechloa macra

Gräs har sedan länge tillhört mina favoriter i trägården. De är användbara i så många sammanhang, som solitärer utgör de stora gräsen verkliga blickfång på hösten, men de vackra och och gröna bladen på de flesta gräs har en lugnande och dämpande effekt i trädgården.

Hakonegräset är med sitt lite speciella växtsätt mycket vackert om man låter det välla ut mot ljuset. Det blir inte högre än ca 40 - 50 cm och har nu i mitten på sommaren växt till sig ordentligt. Bör planteras i väldränerad jord för det gillar inte vinterfukt och bör inte torka ut på sommaren. Här det gulbladiga Hakonechloa macra `Aureola´ 

Det finns några olika namnsorter i handeln. I fjol när vi anlade nya rabatter längst bak i trädgården hittade jag en smal öppning mellan stenarna. Den är inte bred men däremot djup. Den rensades ur och fylldes med ny och fräsch jord och där planterade jag det grönbladiga Hakonegräset.
Tanken var att gräset med sitt speciella växtsätt skulle välla ut över stenen och det ser ut att fungera. Det är fortfarande ganska litet men om några år bör det ge den effekt som jag förväntade mig.


1 kommentar:

  1. Hakonegräset är så enormt vackert.
    Har prövat det i min trädgård men gräset blev mindre och mindre för att till slut vara helt borta.
    Måste försöka igen :=)

    Ha en härlig dag Gunilla!

    SvaraRadera