onsdag 7 augusti 2013

Du har fått paket...

Humlor på Asclepias syriaca sidenört
...ropade min man nerifrån köket när han hämtat morgontidningen!
Från Helen i Piteå kom ett väl inslaget paket med instruktioner till posten om varsam hantering för paketet innehåller plantor.

Inte vilka plantor som helst utan en fin planta av Paeonia obovata samt ett antal frön av densamma. Kära nå´n säger jag, vilken generositet och att ta sig besväret att packa och skicka växterna till en annan del av Sverige!

Dessutom innehöll paketet en spännande lönn med så vackra sirliga blad Acer tschonoskii ssp. koreanum, en komarovlönn. Jag gissar att den kommer från någon av Helens spännande frösådder. Jag tror att Helen tycker den skulle passa i min skogsträdgård...

Men nu får du bidra lite till med instruktioner om hur jag bäst hanterar både frön och plantor. Frösådder är jag dålig på och vilken är den optimala vinterförvaringen för plantorna? I rabatter, i krukor ute eller...?

Tusen tack Helen!

5 kommentarer:

  1. Ibland blir man så otroligt överraskad och glad när ens bloggvänner skickar såna här mysiga små paket. Jag har en massa småplantor som jag grävt ner i min uppdragningsrabatt så att dom ska överleva den kommande vintern. Jag tror personligen att det är bästa sättet!

    SvaraRadera
  2. Det är alltid kul med paket.Plantor överlever för det mesta bäst i rabatten, helst om du planterar dem nu.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  3. Va roligt med paket! Helen måste vara av den riktigt generösa sorten. Jag fick massa fröer från henne förra hösten och inte en krona ville hon ha för dem. Såna människor kan verkligen "göra ens dag". Dessutom är det roligt att ha växter man har fått/bytt/köpt av trädgårdsvänner i trädgården. Mycket mer personligt än de man köper på handelsträdgården.
    Växterna som följde med hem från din trädgård för någon månad sedan frodas och mår bra.....men så är de bland de få som får vatten också nu i torkan.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Hej Gunilla!
    Roligt att paketet har kommit fram och plantorna är välbehållna.
    Jag skulle gräva ner krukorna i sand (kallbänk) så småplantorna får en extra vinter på sig att växa sig lite större innan plantering i rabatten.
    Fröna kan du fröså redan nu i såjord och låta krukan stå ute hela vintern (kallbänk)eller så frösår du inne i lätt fuktad vitmossa. På min blogg hittar du både bilder och text på hur jag brukar göra.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Okej Helen så får det bli!

    Växter med personlig anknytning är något alldeles speciellt för mig. Det finns en historia och ett ursprung, kanske minnet av en trädgård bakom varje sådan växt som inte faller i glömska på samma sätt som växter från plantskolornas anonyma tillvaro.

    SvaraRadera