måndag 12 augusti 2013

Lite allt möjligt...

Säsongens sista öppna trädgård hade vi igår. Väderspåmännen hade envist hållit fast vid att söndagen skulle innebära åska och mer eller mindre ihållande regn. Vi siktade in oss på att det skulle bli glest med besökare. Så blev det inte - besökare strömmade in hela dagen trots de dåliga väderutsikterna. Många trevliga möten blev det med alla intresserade trädgårdsmänniskor. Trädgård är populärt!

Av regnet blev det intet - som vanligt.

Denhär tiden på året blommar Echinacea purpurea `Magnus´ för fullt till glädje för insekterna i trädgården. Nästan köbildning ibland för att komma fram till blommorna.

Själv är jag mindre förtjust, inte för att jag har något emot `Magnus´ men här frösår sig den överallt och dyker upp i rabatterna. Jag har grävt bort massor av plantor men ligger hela tiden steget efter. Det är verkligen inte snyggt med denna iögonfallande färg som blir så dominant när den blommar. En liten rugge `Magnus´ är en vacker färgklick någonstans i sensommarträdgården men som det ser ut nu - nej tack! Här krävs en ordentlig sanering.

Mycket som väntar på åtgärder innan Kung Bore anländer. Vårt woodland projekt avstannade fullständigt när torkan kom, vi behöver massor av vatten till torvbäddarna, vatten som vi inte har. Jag hoppas verkligen att vi får rabatterna klara i höst för när  våren anländer är det härligt med stora, tomma rabatter som bara väntar på att fyllas med växter.

Pinus parviflorus `Tani - mano - uki´ har jag hittat en lämplig plats för, den bränns lätt av solen så det gäller att hitta en plats där den brännande solen mitt på dagen inte kommer åt den. Väldränerat skall det vara.

Ha en skön dag!

6 kommentarer:

  1. Trädgårdsmänniskor räds inte regn och rusk utan trotsar glatt oväder :=)
    Roligt då besökarna kommer då man håller öppen trädgård.

    Pelar Brakveden såg jag för första gången i din trädgård och den väckte mitt ha-begär.
    Är så glad över att den nu finns i min trädgård också.

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Hej på dig. Humlor och fjärilar älskar ju Echinacea så man måste ju bara ha en rugge.Öppen trädgård gick över förväntan, vi hade många fler besökare än vi trodde att det skulle bli. Mörka moln tornade upp sig och åskan mullrade men som tur var så drog dom vidare så vi hade fint hela dagen.Man känner sig rätt urlakad efter en hel dag med prat men det är roligt med alla trädgårdsintresserade. Vi hörs/Carita

    SvaraRadera
  3. Tack för vi fick se er fantastiska trädgård igår. Det var verkligen inspirerande. Nu vill man ha en skog som ni, med massa sten.
    Katrin och Stefan från Nyköping

    SvaraRadera
  4. För mycket av det goda blir sällan bra och jag kan hålla med dig om 'Magnus'. Jag har en liten rugge och det är precis lagom.

    Va roligt att ni hade många besökare igår! Jag var hos Eva och Sören i Björnlunda och det var mycket trevligt. Precis som hos er fanns det fina buskar och träd som jag inte kände till. Som tur är har vi plats för nya buskar och träd hos oss och jag håller som bäst på att fundera på vad vi skall köpa.

    Jag har en fråga till dig om ett träd du hade, men den mailar jag till dig.

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Tack för tips om att komma överens med träden.Självsådder...det är ju sällan de som man vill ha fler av.Hos oss just nu flest malvor.Du skulle kunna få lägga alla små Magnusar i en påse och posta till mig, här behövs de!:)

    SvaraRadera
  6. Har gått runt och kikat och inte hittat en enda "liten" Magnus - alla är stora plantor. Det blir nog först till våren de dyker upp av årets frösådder. Rensade säker bort allt smått jag såg i våras.

    Men om du har vägarna förbi så gräver jag gärna och krukar upp stora plantor till dig. De klarar sig utmärkt i kruka utomhus över vintern.

    SvaraRadera