tisdag 17 september 2013

Sista säsongen med "Besöksträdgårdar"

Vi har nu bestämt att denna säsong var den sista för oss att vara med i sörmländska besöksträdgårdar. Inte för att vi har tröttnat på besökare men tiden räcker inte riktigt till. Trädgården har vuxit och har en del år på nacken och mycket av det som gjordes i början  är inte längre vackert och bör göras om.

Samtidigt är det viktigt för oss att få fortsätta att skapa och det kräver stora arbetsinsatser i den skogsmiljö där vi just nu utvidgar trädgården.

Att förvalta och förnya är den ständiga balansgången och när båda delarna får sitt, ja, då känns det bra. Denna besvärliga säsong har också naturligtvis påverkat vårt beslut. Den svåra vårvintern som skadade så mycket växter, haglet som smattrade över oss i juni och som mosade växter, löv och blad samt denna ihärdiga torka som dominerat hela våren och sommaren. Det har varit svårt att upprätthålla en fräsch och sevärd trädgård under dessa omständigheter. Trädgården har i sommar blivit ett stressmoment vilket är raka motsatsen till vad det bör vara. Inte kunde jag ana att när jag i början av juni stod och tittade på molnen och hoppades att de skulle släppa ifrån sig lite regn, att detta skulle fortgå ända in i mitten på september.

Juni 2012
Med visst vemod minns jag sommaren 2012 när regnet droppade regelbundet och allt var grönt och fräscht i motsats till i år när det mesta är brunt, torkat och visset.

Det har varit fem härliga säsonger med massor av trevliga besökare och så många trädgårdsvänner vi fått över hela Sverige under dessa år. Vi kommer säkert att sakna detta när våren står för dörren igen och allt börjar om på nytt.

Våra trädgårdsvänner är välkomna även i fortsättningen förstås men det blir på ett annat sätt än när man vänder sig till allmänheten och bjuder in till en trädgårdsvisning.

Nu tyckte våra vänner i  "Besöksträdgårdar" att vi skulle ta en modern "time out" under nästa säsong och vi accepterade förslaget så vi får se hur det känns och kanske återkomma.

3 kommentarer:

  1. Ja, ibland kan det bli 'för mycket' och det roliga trädgårdsarbetet bara blir stress.
    Bra att ta en 'time out' och vila lite. Det kommer jag också att göra nästa sommar :=)

    Önskar dig en härlig dag Gunilla!

    SvaraRadera
  2. Ni skall givetvis göra som ni känner för, men jag är för egen del jätteglad för att jag hann med att besöka er i somras. Bilderna från er trädgård är sparade i inspirationsmappen och jag återkommer ofta till dem när jag funderar på hur jag skall göra i vår egenträdgård nu när grävmaskinen äntligen har lämnat den.

    Det skall bli spännande att följa era projekt framöver!

    Kram Nora

    SvaraRadera
  3. Jeg er så glade for at dere deler bilder her på bloggen. Det er nå her jeg følger med dere!! Lykke til videre!!

    SvaraRadera