måndag 17 februari 2014

Våren - var god dröj!

Magnolia `Wada´s memory´
Snön är borta och det finns ingen tjäle i marken. Isen har smält bort på dammen och fiskarna rör sig lojt i det kalla vattnet.

Idag visade termometern +7 grader i skuggan och vi är bara i mitten av februari.

Överallt i trädgården börjar det spira, växterna lockas fram av det varma vädret men de flesta har ingen varm päls som magnoliorna att skydda sig med.

Fåglarna har fått vårkänslor, mesarna filar för fullt och idag hörde jag de första fågelsträcken, troligen gäss.

Vårens ankomst är  alltid magisk, något vi längtat efter länge under den kalla och mörka vintern. Den är fylld med förväntningar och en iver att ta itu med trädgårdsarbetet. Men något känns väldigt fel, vi har knappt haft någon vinter och våren skall definitivt inte infinna sig i februari.

I Storbritannien kämpar man sedan jultiden med katastrofala översvämningar, de sydvästra delarna av landet är vattendränkta och Themsen svämmar över med enorma ekonomiska skador som följd. I Kalifornien upplever man just nu en extrem torka där bönderna tvingas lägga sin åkerjord i träda, det finns inte vatten till djuren och katastroftillstånd är utlyst. Kalifornien är USA´s ledande jordbruksstat och om skördarna uteblir kan effekterna drabba oss alla. Det kommer innebära sociala, ekonomiska och militära konsekvenser på olika håll i världen. 

Vårt kalla klimat här i Norden har hittills varit en välsignelse för våra trädgårdar och vår natur. Vi slipper mycket av oönskad växtlighet och spridning av främmande insekter som inte lyckas överleva i den nordiska vintern. Minskad isbildning i Bottenviken och Bottenhavet blir en självgående process eftersom  öppet vatten binder värme medan isarna reflekterar bort värmen. Hur trevligt det än känns med alla vårtecken som börjar visa sig så  känns det riktigt fel.

 I Finland finns ett ord "takatalvi" som närmast kan översättas med "bakvinter" - när vintern återkommer efter att våren påbörjat sin framfart och det kan  gå riktigt illa för allt som börjat växa.

Så våren -vänta en månad till!



 





5 kommentarer:

  1. Visst är det läskigt när det blir vår så här tidigt. Konsekvenserna det kan få vill jag inte ens tänka på tror jag. Men jag tycker ändå det var skönt att vara ute i trädgården igår och rensa lite ogräs och börja flytta sten och ris på vår kaotiska tomt. Det kändes som tre bonustimmar på något sätt:-)
    Några bakslag vill jag inte ha och jag håller tummarna stenhårt för att vi inte får en likadan mars månad som vi hade förra året!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Här uppe är våren också igång man hör fåglarna sång hela dagen men snötäcket är kvar även om vi haft flera dagar med vårväder. man håller andan då våren kommer så här tidigt och hoppas att det inte kommer några bakslag.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  3. Jag börjar också känna en viss oro för att allt är så tidigt i år. Det kommer förmodligen ett bakslag , man får bara hålla tummarna att det inte blir alltför besvärligt. Man blir väldigt fundersam över vädrets makter. Läste om att solen sover och är väldigt stillsam för närvarande och att vi kanske går mot en mini-istid, vad nu det innebär. Vi hörs/Carita

    SvaraRadera
  4. "Äntligen några kloka ord" höll jag på att skriva. Något annat är förstås inte att vänta från dig Gunilla, men annars blir jag lite fundersam när så många lovprisar den tidiga våren utan att tänka längre. I min äng blommar snödroppar och snökrokus, och i rabatten har en julros blommat i åtminstone ett par veckor. Mesarna sjunger här också, liksom nötväcka, gröngöling, ringduva... ja ganska många fåglar. Igår natt kom visserligen lite snö, men idag har det varit +8 grader. Och som det har regnat! Kanske inte riktigt som i England, men det är stora "sjöar" på fälten. Sällan har det gått åt så lite hackade äpplen på min rådjursmatplats i februari, mina vänner tycks klara sig bra utan stödmatning. Men jag har förstås ett lager med tanke på eventuella bakslag. Ha det bra!

    Olle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men hej på dig Olle! Roligt att du hittat hit. Ja, jag tillhör nog dem som tycker att denna milda vinter är illavarslande även om man bör skilja mellan väder och klimat.

      Den här tiden brukar normalt vara den kallaste, jag ser i mina anteckningar att den 22 februari 2010 visade termometern - 28 grader här, kanske ovanligt kallt men ändå.

      Vi har inte matat rådjuren alls i vinter, snötäcket har aldrig varit så djupt att de inte kommit åt förnan. Dessvärre gynnar denna vinter även vildsvinen som vi nu har väldigt nära huset. Inga fiender i naturen och en mild vinter gör att de kan föröka sig i en allt snabbare takt.

      Ha det gott Olle!

      Radera