söndag 30 mars 2014

Rododendron och ljung på irrfärder!

Så anlände de äntligen, mina beställningar från Baumschule Hachmann i Tyskland. Försändelsen innehöll 4 rododendron och 21 krukor med olika sorters ljung.

En äventyrlig resa, minst sagt, som växterna fått genomlida. Här väntade jag varje dag på ett livstecken om att växterna anlänt.

I fredags började jag leta efter paketet och fick till slut besked att plantorna lämnat Tyskland redan den 18 mars.

Ingen visste något och aviseringsnumret från plantskolan fungerade inte eftersom DHL lämnar över till vår post för vidare distribution när paketet kommer till Sverige. Telefonköer överallt men vid lunchtid på fredag hittade vi växterna på postens utlämningscentral i Eskilstuna, där hade de legat i en vecka och ingen hade meddelat oss. Systemet tar över och människor slutar tänka och när systemet inte fungerar då kan vad som helst inträffa.

Det slutade dock väl - växterna var något tilltufsade efter 10 dagar i ett mörkt och trångt paket men de ser ut att klara sig - rododendron och ljung är tuffa växter!

Så nu skall här planteras ljung, härligt!

Speciellt glad är jag över dessa två olika sorter av Calluna vulgaris. De skiljer sig från ljungens busklika växtsätt genom att växa mer som strukturväxter och blir med tiden 40 - 60 cm höga. De blommar inte men begåvas med sprakande höstfärger om de får tillräckligt med sol.







3 kommentarer:

  1. Men fy, va läskigt! Skönt att det verkar ha gått bra med växterna trots allt!
    Jag funderar på att beställa Irisar från Tyskland, undrar om jag vågar det?
    Ha en fin vårsöndag! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vågar du säkert om det är Iris germanica du vill beställa. De tjocka rhizomerna överlever länge i bara luft.

      Problemet för oss var att vi trodde DHL skulle leverera ända till deras utlämningsställe här men så enkelt var det inte.

      Nu vet jag att det tar 3 -4 dygn från Tyskland så om man ber om bekräftelse när plantskolan skickar växterna så kan man beräkna tidpunkten för ankomst. Det går att beställa hemtransport och det är nog det bästa men jag vet inte hur man gör - Carita vet nog.

      Radera
  2. Jag har tagit hem iris från tyskland - och det fungerade perfekt. Dom kom redan efter 3-4 dagar och ALLA överlevde, men det är som sagt en enkel växt att skicka!
    Däremot tog jag - tillsammans med andra - hem iris från USA och det var inte kul! Trots friskhetsintyg låg dom hos Lantbruksstyrelsen i ett par veckor och när dom väl kom till Gotland var vi på fastlandet en vecka så då låg dom hos en "trädgårdsvän" som inte packade upp dom. Alla utom två hade dött - trodde jag. Men jag planterade allihop för säkerhets skull. Förra året visade det sig att en iris till hade överlevt och helt plötsligt - efter massor av år - började plantan växa och blommade otroligt fint. Ibland blir man förundrad.....
    Jag älskar ljung och rhododendron, men marken här är inte riktigt lämplig så jag har endast en rådis och en azalea, resten får jag avstå från tyvärr!

    SvaraRadera