fredag 4 april 2014

Burgers växtgård

...i Köping har länge tillhört våra favoriter, vi brukar göra några besök varje säsong. Han är en mästare på barrväxter, speciellt de som kallas för häxkvastar, de små miniatyrbarrväxterna. Det som Per inte vet om barrväxter tillhör antagligen avdelningen onödigt vetande.

Idag behövde jag en liten barrväxt som skulle matcha fint till mina ljungplanteringar.

För några år sedan pratade jag med Per om hur svårt det är att hitta ljungplantor på marknaden, utbudet är minst sagt torftigt. "Kan du inte..." Jag skall se vad jag kan hitta var svaret.

Och nu stod de där, rad efter rad av olika ljung, kråkbär och små Kalmia polifolia. Det var nog de fräschaste, vackraste ljungplantor jag någonsin sett och massor av namnsorter. Plantorna kom från en liten plantskola i Danmark, var nerklippta som sig bör och gav ett frodigt och välskött intryck.

Det blev tre barrväxter, kråkbär, Kalmia och ett antal ljungplantor till fast jag ännu inte planterat alla jag beställde från Tyskland.

Gillar du ljung och bor inom rimligt avstånd så är det verkligen värt ett besök!


1 kommentar:

  1. Hm, Stockholm-Köping, det är väl ett rimligt avstånd? :-) Om Burgers har jag läst mycket positivt, men jag har tyvärr aldrig varit där. Hoppas det kan bli av i sommar.
    Trevlig helg!
    Kram!

    SvaraRadera