lördag 31 maj 2014

Den svåra konsten att samtala med en dator

Efter den obehagliga incidenten i förrgår kväll börjar lugnet återvända och i går fick vi äntligen regn, 10 mm men bättre än inget alls.

Men mitt samtal med den tekniska apparaten när jag kontaktade Vattenfall glömmer jag inte.

Den tekniska utvecklingen som en gång var inriktad på att hjälpa mänskligheten har verkligen varit revolutionerande. Dåliga och riskfyllda arbetsmiljöer har kunnat ersättas av maskiner, alla tekniska hjälpmedel som underlättat livet för människor och inte minst den lättillgängliga informationen från hela vår värld har verkligen gagnat oss och förändrat hela vår världsbild.

Men någonstans på vägen under denna tekniska revolution börjar tekniken bli herre över mänskliga behov. Det blev så uppenbart för mig när den talande datorn inte förstod mitt budskap. "Var vänlig upprepa" - "svara ja eller nej" men mitt ärende passade inte in i datorns begränsade vokabulär. Språket är så oerhört viktigt för oss människor men plötsligt hade min språkliga förmåga inget värde alls om jag inte kunde formulera mig på ett språk som datorn förstod.

Det varken kan eller vill jag anpassa mig till!

Den rådande politiska ideologin numera är arbetslinjen, hur torftigt, idéfattigt och historielöst detta än är så är det vad vi ständigt matas med från alla politiska grupperingar. Den viktigaste frågan för politikerna är att skapa arbete men hur skall det gå till?

Den mänskliga arbetskraften är den dyraste produktionsfaktorn i arbetslivet och följaktligen har
 varje miljard som investeras i företag ett klart syfte, att effektivisera, att robotisera, att datorisera och att rationalisera bort den dyra, mänskliga arbetskraften. Även miljövännerna har ramlat i den fällan och pratar om hur "gröna investeringar" skall skapa nya jobb.

Är det verkligen sanningen? Att investera i gröna jobb och miljövänliga produkter är en nödvändig utveckling för att hejda klimathotet och de omfattande skador som sker på våra ekosystem men skapar det verkligen nya jobb?

Förmodligen inte utan ersätter något annat som är sämre - ingen tillverkar väl tjock TV längre sedan vi alla skaffat oss platt TV?

Vi har vant oss vid alla dessa knapptryckningar som möter oss överallt när vi har behov av kontakt med myndigheter och stora företag. Det kan vara nog så frustrerande när det enda man önskar är att få en mänsklig röst att prata med, vi vill ju kommunicera och förklara våra behov och önskningar och ibland kan det vara  bråttom! Att då mötas av en talande maskin  som inte ens kan föra  samtal på ett barns nivå, än mindre registrera den känslomässiga upprördheten hos en alldeles vanlig människa är som en riktig käftsmäll!

Men myndigheten eller företaget har gjort det som krävts, rationaliserat och effektiviserat bort en kostsam men mänsklig arbetsinsats.  

2 kommentarer:

  1. Jag avskyr att "tala" med datorer. En liten rolig anekdot i sammanhanget kan jag bjuda på. Jag skulle för några år sedan åka buss från Bromma där jag bodde på den tiden och skulle till Tritonvägen i Sundbyberg och ringde till Storstockholms Lokaltrafik för att kolla tidtabellen. Det var på kvällen och då fanns bara möjligheten att få "prata" med datorn. Jag upprepade "Tritonvägen" massor med gånger och fick alla möjliga förslag, förutom just Tritonvägen. Till sist blev jag trött och utbröt "men va faan" varpå datorn svarade "sa du Nynäshamn?"..... Då gav jag upp med ett skratt:-)
    Teknik är bra, men riktiga människor är inte så dumt det heller. Och när det gäller telefonsamtal så föredrar jag att tala med någon människa hellre än datorer.

    Hoppas ni har en fin helg! Visst var det skönt med regn, men jag skulle önska vi kunde få mer än de 9 mm vi fick......
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag känner igen det du säger och datorer är inte min starka sida även om jag använde en i jobbet varje dag medan jag arbetade (på bank). Som t ex nu när våra datorer gått med snigelfart. I dag är dom som vanligt igen, hurra. Tyvärr gör man sig beroende av dem och i många fall har man inte ens en valmöjlighet att välja om man vill prata med en person eller en dator. Undrar verkligen var det skall sluta. Ha en fin kväll/Carita

    SvaraRadera