onsdag 21 maj 2014

Trädgårdsbesök i Östergötland

Gentiana angustifolia Nr.9321
I går åkte vi iväg till Gunnar och Wiviann för att få uppleva deras trädgård i vårflor. Vi besökte trädgården i fjol på sensommaren och blev helt betagna i denna fantastiska trädgård.

Det är svårt att återge en trädgård och den känsla den förmedlar och trots att jag är skrivkunnig och tar bilder så räcker det inte riktigt till. Förutom att den är extremt välskött så känns det som att bakom varenda lite kvadratmeter så finns en tanke med hur resultatet skall bli - och det blir fint! Denhär Gentianan försökte jag verkligen fånga på bild men den är vackrare i verkligheten och det bästa av allt - en planta fick följa med hem!  Det här är en samlarträdgård, jag har en hyfsad allmänbildning när det gäller växtkunskaper men i denna trädgård räckte inte mina kunskaper långt! Massor av växter som jag inte ägde den minsta kunskap om. Jag brukar ibland fundera över när man blir växtsamlare, var går gränsen? När man har kanske 20 eller 30 olika exemplar av en speciell växt?  Gunnar har 100 exemplar av Daphne, jodå, han räknade dem när jag frågade, troligen unikt i vårt land.

Allt är så vackert arrangerat och här gör sig inga marktäckare besvär, alla växter skall synas och det gör de verkligen. Alpinerna ser ut att trivas i de upphöjda partierna med massor av grus i jorden och barrväxterna står som utropstecken i rabatterna.I begynnelsen, innan Gunnar och Wiviann började skapa sin trädgård var detta en högst ordinär, platt villatomt med några äppelträd, jordmånen var blålera. Har ni sett en Rhododendron som inte är större än en halv tumme? Jodå, en sådan växte här..

Längs kortsidan på huset finns en rabatt, enbart bestående av Lewisior, makalöst vackert när de blommar. Sköter sig själva säger Wiviann,bara att rensa bort fröplantorna som kommer i gången..


En blommande Rhododendron som jag glömde fråga om namnet på..


En av hundra Daphne `Anton Fahndrick´ som doftar underbart.





Tack för besöket, vi kommer igen!

1 kommentar:

  1. Tycker det är jättefint. Skulle nog kunnat vara där jättelänge om jag kunnat och fått.
    Daphne känner jag inte till. Har hört namnet men inte lagt märke till växten.

    SvaraRadera