torsdag 19 juni 2014

Blomning i midsommartider

Äntligen en regnig dag...förlåt alla glada midsommarfirare men regnet behövs i våra torra trädgårdar. Nu får det bli lite blommor såhär inför helgen, jodå, jag har blommande växter också i trädgården.

Den här trevliga nykomlingen som blommar i blåaste blått fick jag av Carita och Bertel i fjol somras. Det är en Delphinium glareosum `Kaskad´ en riddarsporre som inte blir hög och ranglig som de vanliga riddarsporrarna. Passar bra eftersom jag tog bort en jätteplantering med höga riddarsporrar i fjol då jag tröttnade på att de aldrig orkade stå upprätta, `Kaskad´är ett bättre alternativ.


Vit kobrakalla Arisaema candidissum tillhör en av de mer lättodlade kobrakallorna. Den kommer igång väldigt sent på våren men när den väl visar går det snabbt. Den går bra att odla i vanlig trädgårdsjord eller surjord, viktigt att gräva ner den ganska djupt. Vill man inte chansa med övervintring ute tar man bara upp knölarna, skakar av dem jorden och förvarar dem på en sval och frostfri plats under vintern. En lundväxt som inte gillar gassande sol.


 Det här är en toffelblomma Calceolaria, en mindre kusin till den som vi vanligen har i kruka inomhus. Jag tror att detta är tvillingtoffel, den är härdig i vår zon och brer ut sig sakteliga år från år. Har ett marktäckande växtsätt men är lätt att ta bort om den blir för stor, ingen ogräsvarning.


Pionernas tid är nu, de tidiga har blommat över men har man några olika varianter i trädgården kan man ha pionblomning under en lång tid. Dethär är Paeonia lactiflora `Festiva maxima´ med sitt röda stänk i den vita blomman. Den sprider en underbar doft men ändå tillhör den inte mina favoriter. Blomman liknar mest av allt sockervadd, lite för glassig i min smak men den blir framför allt väldigt hög och tung och klarar inte av att hålla sig upprätt av egen kraft.


Då föredrar jag P. lactiflora `Jan van Leeuwen´ också vit men med enkla blommor. Lättskött och blomvillig, sätter massor med knopp varje år. Blommorna är oerhört vita, lyser fint i sommarkvällen.


GLAD MIDSOMMAR!

3 kommentarer:

  1. Vilka underbar växter ni har i trädgården! Fast ännu bättre än enstaka växter är helheten i er trädgård! Jag är djupt imponerad!!
    Igår vattnade vi som två galningar, sen kom regnet - hela 6 mm på 10 minuter (och inatt 1,5 mm) , så gissa om man var blöt när man gick in. Helt fantastiskt skönt!
    TREVLIG MIDSOMMAR
    Susie, Rolle & Santos

    SvaraRadera
  2. Du har inget att skämmas över - med en sån trädgård ska du bara vara stolt!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera