tisdag 2 september 2014

Clematis med problem

För många år sedan beställde vi i vår trädgårdsförening Clematis från Estland. Jag köpte nog ett 30 - tal av olika storblommiga sorter, de flesta har inte överlevt utan försvunnit en efter en.

Men några har överlevt men med dåligt resultat. Varje sommar strax efter midsommar börjar några rankor vissna ner. Det går väldigt snabbt, man ser det på morgonen och innan kvällen är hela rankan nedvissnad och inom några dagar har bladen svartnat. Alla rankor angrips inte så växten överlever men det blir likadant varje år. De första åren trodde jag att rotsystemet inte orkade bära upp årets tillväxt och att det var växtens sätt att skydda sig, att göra sig av med några rankor. Men efter så många år måste problemet vara ett annat. Jag vet inte men jag gissar att det är svamp som angriper rothalsen och gör att rankan snabbt vissnar ner.

Nu är tre Clematis, som vuxit här vid spaljen, bortgrävda. Det får stå oplanterat i höst och så skall jag testa några andra sorter här och hoppas att vad det än är som drabbade växterna inte är smittsamt.


1 kommentar:

  1. Så trist at klematis får sykdom og visner bort hos deg. Jeg har heller ikke særlig god erfaring med klematis. De forsvinner etter ett eller to år. Unntaket er en hvit "matka Ursula Leochowska". Den ser ut til å være herdig, tåle både sol og skygge og det meste annet den utsettes for :-)
    Ha en fortsatt fin dag.
    Stein

    SvaraRadera