måndag 29 september 2014

Höstgentiana Gentiana sino - ornata

Gentiana sino - ornata `Eugens allerbester´
Nu blommar de för fullt, höstens primadonnor vars säregna och uppseendeväckande blåa färg lyser lång väg i trädgården.

Jag är verkligen förjust i Gentianor över huvud taget och speciellt i dessa höstblommande skönheter. Det finns ett antal sortnamn att välja mellan men ibland är det nästan omöjligt att se skillnaden. Det finns även vita och prickiga varianter men de klarblåa är i mitt tycke de vackraste.

Höstgenianor är inte svårodlade och brer gärna ut sig om de gillar läget. De vill växa i surjord men behöver sol på dagarna för att blomma ut. En del av mina gentianor har hamnat i skuggan av rododendron och då blir det för mörkt för dem och de orkar inte blomma. Sol, fukt och torvjord så blir det bra.

Det slarvas ibland på plantskolorna med namnsättningen på Gentianor. På namnetiketterna kan det stå enbart Gentiana och det räcker inte. Om jag inte är helt säker på vilken Gentiana som står i krukan köper jag inte eftersom växterna kan ha väldigt olika odlingsförutsättningar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar