söndag 8 mars 2015

Calluna vulgaris höstljung får vårfrisyr.

Nu är det dags att frisera höstljungen, Calluna vulgaris. Ljungen håller oftast kvar sina blommor under vintern och är fortfarande riktigt vacker men för att plantorna skall hålla sig täta och fina är det nödvändigt att klippa ner dem. På bilden syns hur de redan börjat växa med gröna skott i topparna efter blomningen. Så småningom faller blommorna av och kvisten blir helt kal där blommorna suttit och där bildas inga nya barr.

Man får inte klippa för långt ner, det bör finnas lite grönt kvar innanför där man man klipper för att grenen skall växa vidare.

Ljung är väldigt tacksamt att odla, vill ha surjord uppblandad med sand eller grus och föredrar soliga växtplatser. Behöver inte mycket näring för att klara sig och tolererar torka väl. I naturen lever de ofta på eländiga platser där nästan inget annat överlever.

När jag började plantera ljung i trädgården satte jag plantorna lite här och där i blandade planteringar. Det blev inte så lyckat, ljungen är liten och dess anspråkslösa uppsyn gör att den inte  kan hävda sig särskilt väl bland blommande, färggranna perenner. Numera planterar jag ljung i grupper och tillsammans med t.ex. små barrväxter som med sin grönska  inte konkurrerar med ljungen. Men man behöver inte alls sakna färg i ljungplanteringar, det finns numera gula, rödaktiga, gråa och olika nyanser av grönt på ljungens vackra barr. Utbudet av ljung är dessvärre inte särskilt stort ännu i handeln, förutom den ljung då som säljs på höstarna förstås och som sätts i krukor som dekoration på trappan men den köper jag aldrig, en del är väl inte ens perenner.  Dålig efterfrågan är kanske anledningen till det begränsade utbudet, ljungen är en oupptäckt trädgårdsväxt, men det finns en del plantskolor som tillhandahåller namnsorter av ljung t.ex.  Zetas i Stockholm och Burgers växtgård i Köping. Själv beställde jag ljung från Hachmann Tyskland i samband med en Rhododendronbeställning i fjol, där finns hur mycket som helst att välja på.

Nerklippta Calluna vulgaris `Seestern´


Ljungplantering i skogsträdgården, blåbärsriset som fanns där behöll jag.


4 kommentarer:

  1. Ljung är vackert och hos dig passar de riktigt bra tillsammans med mossan och stenarna! Själv har jag inga ljung förutom de som naturen har planterat här. Det blir förhoppningsvis ljung här också någon gång i framtiden, men jag tror inte det blir i år.....just nu övar jag mig nämligen på att begränsa antalet projekt och att göra klart saker innan jag börjar på för mycket nytt......vi får väl se hur det går:-)
    Önskar dig en fin ny vårvecka! Kram Nora

    SvaraRadera
  2. Snyggt! Ljung har jag inte ens tänkt på i min trädgård, men det får det bli ändring på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Daniel!

      Ljungen kommer att passa fint i din moss- och stenträdgård, kul att du gillar den! Den är fortfarande en ganska oupptäckt växt i våra trädgårdar.

      Radera
  3. Har alltid gillat ljung, barrväxter och rhododendron efter några besök i engelska trädgårdar och hade sånt i Stockholm...men numera fungerar det inte! Så jag får njuta av dina bilder....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera