fredag 24 april 2015

Skogsträdgården erövrar ny mark

Äntligen - vårens stora projekt börjar bli klart, åtminstone grovjobbet. Knepigt med gränser och det blir det alltid någonstans. Här vid rådjursstängslet skulle naturen omgående invadera igen så vi gjorde en liten säkerhetszon. Grävde bort de största tuvorna, satte markduk och täckbark, får se om det är tillräckligt. Här växer både örnbräken och liljekonvaljer som är riktigt besvärliga.


Att blötlägga torven tar tid, vi tycker det går lättast om man sätter den i stora baljor med vatten så att den verkligen blir genomblöt, tolv balar med torv gick det åt. Torven blandar vi med kompost, lite barkmull, rododendronjord och stenkross för dräneringens skull.


Två magnolior är planterade, `Genie´och `Swede made´ som båda skall vara hyfsat härdiga. Flera nya Rhododendron blev det förstås samt ett antal nya hostor som med sina vackra blad borde passa bra i den här miljön. Jag har också planterat en Linnéa borealis som inte är lätt att etablera i konstgjorda miljöer, vi får se hur det går med det. Mera stubbar skulle nog ha fått plats men det tog slut i stubbförrådet. Här i kanten blev det mera ljungplanteringar.




13 kommentarer:

  1. Ja du Gunilla, jag känner igen ett ordentligt projekt när jag ser ett! Det där är riktigt snyggt. Glöm inte att njuta av det också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Daniel! Nu skall jag ta det lilla lugna några dagar och faktiskt njuta, sedan ta tag i det återstående vårarbetet.

      Radera
  2. Verkligen ett gediget arbete med jättefint resultat! Övergången mellan natur och trädgård har ni löst på ett utmärkt sätt tycker jag. Och alla stubbar, stenar och mossa lyfter fram plantorna som verkligen kommer till sin rätt! Hoppas du visar flera bilder på detta partiet efter hand som växterna blir större också.
    Trevlig helg till dig och John! Kram Nora

    SvaraRadera
    Svar
    1. .. och tack Nora! Jo, det blir säkert bilder vartefter det börjar växa och gro.

      Radera
  3. Vilket jätteprojekt - och så fint det kommer att bli!
    Allt gott!
    Laila

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Laila, det roliga är ju kvar, lite mer planteringar får plats även om det inte får bli överplanterat.

      Radera
  4. Oj vad ni jobba på och det blir så otroligt fint som vanligt. Ser fram emot att få se växtplanteringen. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om ni kan slita er från trädgårdarbetet någon dag så är ni så välkomna, det var ett tag sedan!

      Radera
  5. Först måste jag bara tacka för den jätefina kommentaren på min blogg! Och så tala om att jag hade tänkt lägga till bloggvänner på slutet på mitt inlägg som jag gjorde halvklart redan i onsdags, för igår var jag på en undersökning på sjukan i Visby.
    Men eftersom jag fick ett väldigt tråkigt besked efter undersökningen så glömde jag helt och hållet bort det och la in materialet som det var sent igår kväll. Hade liksom annat att tänka på.....
    I måndags var vi och tittade på en blommande Masgnolia `Genie´ och den var fantastisk. Hade tänkt kolla på handelsträdgården i Visby igår om dom hade den, men läget var så att lusten för trädgård kom av sig. Bara för ett tag hoppas jag dock!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  6. Vilket projekt ni har! Fantastiskt fint. Det riktigt krusar sig på armarna när jag ser alla härliga stubbar och mossiga stenar. Så vackert och fridfullt det blir. Det är verkligen en konst att få till den sista biten ut mot naturen utanför, så att det blir harmoniskt. Men ni har verkligen lyckats bra. Önskar er en trevlig helg/ Titti

    SvaraRadera
  7. Har du provat att sätta Linnéan i en halvmurken lövträstubbe? Det gjorde jag, i en av ek, och den stortrivs :)

    SvaraRadera
  8. Det ser så bra ut, ett gediget arbete! Nu är jag igång med planering för mitt lilla stumpery tack vare inspiration från dina inlägg, tackar så mycket!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  9. Visst finns min e-mail adress (susie.bloom@telia.com) på bloggen. Man går in under Min Profil och så finns den till vänster under bilden.
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera