fredag 8 maj 2015

Cassiope `Muirhead´

Nu blommar den Cassiope `Muirhead´! Det finns inte mycket beskrivet om denna lilla skönhet, jag har haft den i trädgården några år och platsen valdes nog mera utifrån magkänsla än kunskap.

Den tillhör familjen Ericaceae och det svenska namnet är kantljung.  Cassiope är en städsegrön växt och kan därför vara känslig mot tidig vårsol innan tjälen släppt på våren.

Den kräver ett lägre pH värde i jorden på växtplatsen, blir inte särskilt hög, drygt 15 cm ovan jord.

Kraven för att den skall trivas är aningen motsägelsefulla. Den får aldrig torka ut, jämn fuktighet och svalt är viktigt  men för att den skall blomma krävs en ljus och solig växtplats. Härdigheten vet jag inte så mycket om men den klarar uppenbarligen zon 2 - 3 vilket jag brukar beräkna att vi tillhör. Läcker eller hur?



7 kommentarer:

  1. Oj, va fin den är! Jag gillar speciellt de röda detaljerna som verkligen "lyser".
    Du har så många fina surjordsväxter, vart hittar du alla? Är det import som gäller?
    Ha en trevlig helg!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  2. Wow! Vilken underbar lite surjordsväxt!! Du ser att jag poängterar att det är en surjordsväxt, alltså en som inte jag kan ha här - typiskt!!!
    Men...man måste ju utgå från sin tomts läge, beskaffenhet och stil och bygga på det. Alltså får jag vara glad för det jag har numera. Och det är jag!
    Efter att ha bott på en pytteliten tomt i Älvsjö Stockholm, bara 700 kvm och med hus nästan helt runt omkring, så är man tacksam för att man numera har en massa natur runt sig. Även om det i sin tur ställer till det ibland. Men det är iaf trädgårdszon 1 vilket gläder mig oerhört!
    Jag kan ju odla sånt som jag aldrig trodde var möjligt och det är alltid spännande och kul.
    Idag tar jag det dock lite lugnt, jag har ovanpå allt annat fått ischias i "grävbenet", vilket jag hoppas inte ställer till det inför operationen. Kan nämligen knappt ligga på rygg och inte alls på höger sida. Fast man lär väl kanske få lite smärtstillande så det ordnar sig väl.....
    KRAM och trevlig helg, här ska vi njuta som 17
    Susie

    SvaraRadera
  3. Så läcker! Den skulle jag verkligen vilja ha - men tror att vår kalla dal snarare tillhör zon 4...
    Allt gott!
    Laila

    SvaraRadera
  4. Vilken fantastiskt fin växt den skulle jag gärna vilja prova. Men skulle den klara zon 5 det är frågan .

    Ha det gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunilla, läs Ulrikas kommentar, den borde vara härdig om den får ett vintertäcke av snö till skydd. Kan du plantera den i ett läge där rötterna ligger i skugga och blommorna i solen? Torv blandat med sand/grus borde bli bra, gruset gör att torven tinar snabbare vilket annars kan vara ett bekymmer i kallare zoner.

      Radera
  5. Kul den är så jättefin! Din är väldigt mycket frodigare än de jag sett i svenska fjällen. Cassiope tetragona Kantljung, växer högt uppe på kalfjället så visst borde den vara härdig. Men å andra sidan kanske den inte tål barfrost?
    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera