fredag 10 juli 2015

Guckosko Cypripedium

Cypripedium x reginae `Ulla Silkens´
I oktober 2009 anordnade föreningen Trädgårdsamatörerna i Eskilstuna en föreläsning om orkidéer. Föredragshållare var Svante Malmgren från Lidaforsgården, troligen vårt lands främste kännare av dessa exotiska växter.

Här kan man läsa om arbetet med att föröka orkidéer artificiellt.

Trots att det är så länge sedan har jag fortfarande föreläsningen i starkt minne, några oerhört fascinerande timmar tillsammans med en färgstark och kunnig föreläsare. Vi var inte många åhörare i publiken vilket kanske beror på att många bär på fördomar om att odla orkidéer i  trädgårdarna, jag var en av dem. Jag kom hem med den lilla rotbiten av C. `Ulla Silkens´ som då var tre år. Hybriden är framtagen av framtagen av Svante Malmgren och är förmodligen den mest odlade guckoskon i svenska trädgårdar, uppkallad efter hans fru. Den anses vara härdig i hela landet, det är inte kylan som är fienden utan vinterblötan, väldränerat är vad som gäller om den skall trivas. Jag täcker plantan med tegelpannor, upphöjt med några stenar, inför vintern.

 
Det förekommer en omfattande illegal handel med orkidéer där giriga människor gräver upp fridlysta plantor och säljer vidare till skyhöga priser. Som konsument bör man vara uppmärksam på växters ursprung och inte stödja hänsynslösa profitörer som struntar i om växterna utrotas i sina naturliga miljöer. Vår eminente föreläsare var starkt engagerad i det arbetet, både nationellt och internationellt. Hans verksamhet med att föröka orkidéer i laboratorium är en del i det arbetet, att tillhandahålla och sprida legalt framtagna växter och göra dem tillgängliga till överkomliga priser i våra trädgårdar. Ökad tillgång motverkar illegal handel. Priserna kan förstås fortfarande upplevas som höga men det är omvårdnaden av plantan från frö till säljbar växt som kostar. 

Den lilla rotbiten jag kom hem med hösten 2009 blommade första gången i juni 2013 och har sedan dess troget återkommit varje år. Jag har fortfarande bara denna enda planta av guckosko, anledningen är inte ointresse utan snarare brist på lämplig växtplats. Det finns en outnyttjad yta i trädgården som skulle kunna passa, tänk att täcka ett ental kvadratmetrar med enbart orkidéer, en dröm god som någon! Svårare utmaningar har vi haft och drömmar tillhör i allra högsta grad trädgårdslivet.


4 kommentarer:

  1. Ja du, drömmar - både vad gäller trädgården och annat - måste man ha. Annars är det slut.....
    Här går livet sakta vidare med oupphörligt läckage, men på tisdag ska jag ändå få börja med den svagare typen av cellgiftsbehandling. Den i tablettform. Så nu har man iaf kommit så långt. Man får ta en dag i sänder, trots att det är otroligt trist och jobbigt. Fast jag kan erkänna att jag tycker det är rätt skönt med en "ickesommar" i år! Passar mig perfekt!!
    Växterna verkar dock att trivas, speciellt ogräset. Så Rolle har fullt upp och jag har nu bestämt mig för att lägga ner den 50 m lång rabatten mot vägen. Så mina trädgårdsvänner får komma på "perennträff" senare i höst. Då får dom ett par meter där dom får ta det dom vill - förutom stora perenner, buskar och träd. Sen får gräset växa in mellan dom större växterna.
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  2. Orkidé är en växt jag inte har odlat i min trädgård men tycker den är så oerhört vacker.
    Har under min resa till Västkusten sett enorma ruggar av bla. 'Ulla Silkens', en fantastiskt syn för öga och själen.

    Vacker bild på din planta.

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  3. Cypripedium har jag aldrig testat. Det frestar för de är ju så makalöst vackra. Problemet är väl bara det där med vinterblötan.....
    Kram Nora

    SvaraRadera
  4. Låter som en härlig dröm! Har aldrig prövat den själv men sett den blomma hos andra och den är verkligen vacker. Såg den fina piprankan i förra inlägget, helt fantastisk. Trevlig helg/ Titti

    SvaraRadera