söndag 19 juli 2015

Nu är det klippt!

Jag har aldrig varit duktig på beskärning och alldeles för feg för att klippa och putsa det nödvändiga på träd, buskar och städsegröna växter. Men våra trädgårdsvänner, Gunnar och Wivianne har ingjutit lite mod i mig och jag har sett hur vackert det blir när man beskär på rätt sätt och vid rätt tidpunkt.
Stamma upp träd brukar jag göra men ibland krävs det lite mera.

De senaste veckorna har sekatören fått arbeta ordentligt, silverpäronträdet som jag bar på någon sorts illusion om att det får växa som det vill har nu fått en rejäl beskärning så nu kan man passera under det igen.

Den lilla vintergröna busken Iberis sempervirens vinteriberis har jag försiktigt putsat på tidigare men nu klippte jag in den ordentligt. Den hade blivit för stor och höll inte avståndet till andra växter, dessutom blir den både tätare och vackrare efter beskärning. En fin liten växt förövrigt, lämplig för väldränerat stenparti.

4 kommentarer:

  1. Hej! Så fint!..gillar när det finns mycket sten i trädgården. Ha en fin dag! /Hatty:)

    SvaraRadera
  2. Så fint stenparti! Det är ju en bra tid nu att klippa växter, men ibland är det lite pirrigt, i alla fall när man som jag är en novis i sammanhanget. Men man lär sig ju av misstagen också. Ha en skön sommarvecka/ Titti

    SvaraRadera
  3. Att beskära är lite läskigt tycker jag också, men i år har jag insett att några av våra buskar måste "friseras". Vi måste även beskära Körsbärsträdet mitt i trädgården - det håller på att växa sig gigantiskt och går snart inte att passera. Det går väl gärna bra, men lite nervös är jag allt:-)
    Kram Nora

    SvaraRadera
  4. Bravo! Har man väl börjat kan det vara svårt att sluta. Men fint blir det!

    SvaraRadera