tisdag 8 september 2015

Magnolia tripetala paraplymagnolia

Andra säsongen i trädgården med den pampiga paraplymagnolian. Jag letade efter ett träd som skulle ge ett frodigt och exotiskt intryck och som skulle bidra med lite mer skugga eftersom vi får in för mycket sol i skogsträdgården.

Hittills har förväntningarna infriats med råge och i sommar har trädet verkligen satt fart. Bladen är nu ungefär 40 cm men kan bli upp till 60 cm stora, växtsättet är något oregelbundet och så småningom får trädet grova grenar.

Bladen bildar paraplyliknande klasar i grenspetsarna och är det träd som kanske får de största bladen i utomhusodling, en XXL modell av magnolia alltså. Gräddgula blommor skall det komma i juni men den här plantan är nog för ung ännu för att blomma, sen blomning är ändå ett plus när det gäller magnolior på våra breddgrader. Jag planterade den för bladens skull men skulle den blomma så får det väl ses som en bonus.

Den är planterad i djup, fuktighetshållande surjord och står ganska soligt. Magnolior brukar inte gilla vindutsatta platser, bladen kan bli svedda av vinden men hela försommaren hade vi ovanligt ihärdiga och kraftiga vindar men bladen uppvisade inga skador.

En fördel till är en god härdighet, zon 1 - 3 (4) - en säregen, odlingsvärd magnolia är M. tripetala.

 

4 kommentarer:

  1. Vilken tjusig Magnolia! Den har jag inte sett förut. Härligt bladverk på den.
    Hälsningar Titti

    SvaraRadera
  2. Kul att kunna odla Magnolia. Växter med stora blad ger ett frodigt intryck till trädgården men det är inte så många som går att odla häruppe hos oss. Måste nog kolla upp vilka alternativ som finns.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Riktigt avundsjuk blir jag när man har så stor trädgård att man kan även ha denna maffiga rododendron. Tänk så underbart det ser ut om 10 år även om den är redan nu "exotisk".
    Hos mig är det min japanska zelkova som står för exotism som dessutom måste beskäras i höst så att den inte börjar täcka även grannens tomt ;-))!

    /Anja

    SvaraRadera
  4. Min Paraplymagnolia har sin första blomma på gång. Trädet har vi haft i cirka 10 år.

    SvaraRadera