torsdag 29 oktober 2015

Surjordsväxter del 2

Cassiope `Muirhead´ kantljung, en vårblommande liten skönhet som gillar att stå med fötterna i sval och fuktig torvjord men behöver sol för att blomma, i skugga uteblir blomningen.



Av sockblomman finns många namnsorter, den här tycker jag är en av de finaste företrädarna för släktet, Epimedium grandiflorum `Nanum´, att den är liten framgår av namnet `Nanum´ eller `Nana´ som betyder att växten är dvärgartad. Sockblomman är inte så känslig för pH värdet i jorden så den fungerar bra i såväl torv- som kalkhaltig jord.


Mertensia virginica pärlemorfjärva - en riktig skönhet under tidig vår. Tyvärr tycks mössen också gilla växten, den blev uppäten i våras så nästa år skall den nog få en plastlåda som skydd när den  tittar upp. De späda skotten tycks vara de mest begärliga för gnagarna.


Den här gillar jag också skarpt Meconopsis quintuplinervia - tidig bergvallmo. Ur den lilla bladrosetten reser sig blomstänglarna och producerar denna nickande, söta blomma. Den kan vara något nyckfull, ibland förökar den sig med några nya bladrosetter kring moderplantan och när det vill sig illa så bara försvinner den och man får börja om med en ny planta.


Arisaema candidissimum en snygg representant för kobrakallorna, den här är relativt lättodlad.


I gruppen dens - canis finns många vackra hundtandsliljor, dens - canis betyder just hundtänder. Gemensamt för dessa hundtandsliljor är tidig entré på våren, fläckiga vackra blad och att de snabbt vissnar ner när de blommat över. Bra att markera var de finns, det är så lätt att glömma bort dem annars, här en av skönheterna Erythronium dens - canis `Lilac wonder´


Och den obligatoriska växten i surjordsrabatter  Meconopsis x sheldonii `Lingholm´ blå bergvallmo


3 kommentarer:

  1. Många fina skönheter du visar. Min 'Lilac Wonder' ruttnade nog i vintras för den tittade aldrig upp i våras om det inte var så att sniglarna hann äta upp den. Till våren får jag ha lite bättre uppsikt för jag har ju naturligtvis glömt att markera den./Merja

    SvaraRadera
  2. Vackert så det förslår. Lilac Wonder är svår att fota, vår är i alla fall liten och låg och blommorna nickar så man får krypa på alla fyra för att få till en bra bild. Jag längtar redan till våren, den här årstiden tillhör inte mina favoriter. Fast hittills har hösten varit väldigt bra och den verkar fortsätta ett tag till. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
  3. Så vackra bilder du bjuder på. Någon surjord har jag inte här hemma, men jag funderar faktiskt på att anlägga en. Det finns så mycket vackert!
    Hoppas du har en riktigt skön helg!

    SvaraRadera