måndag 16 november 2015

Rhododendron proteoides

Nu, när det inte händer speciellt mycket i trädgården tänkte jag ägna mig åt lite utförligare beskrivningar av några av de Rhododendron som växer i trädgården och som jag uppskattar och tycker är odlingsvärda..

R. proteoides är en mycket långsamväxande vildart, en samlarväxt som funnits här ganska många år. Jag har flyttat den en gång då andra mera snabbväxande grannar riskerade att skugga den lilla plantan. Den växer nu i framkanten av en surjordsbädd där den får rikligt med sol, en mycket lämpligare placering. Småbladiga Rhododendron har inget problem med sol men får förstås aldrig torka ut.

Den härstammar från nordvästra Kina där den växer på 4500 meters höjd i Yunnans berg. Ett tufft klimat som också gör den härdig på våra breddgrader. Ju lägre ner i dalgångarna man kommer desto större blad på Rhododendron men också minskad härdighet i vårt klimat.

Jag har aldrig täckt den inför vintern, Rhododendron är känsliga för svampangrepp och täckning blir en gynnsam grogrund för svamp, däremot kan det finnas skäl att skugga mot tidig vårsol om tjälen ligger djup när vårsolen börjar bränna. Frystorka har skadat många Rhododendron.

Växtsättet är mycket kompakt med vackert indumenterade blad på nytillväxten på våren.


R. proteoides verkar ha blivit en  populär art vid hybridisering, man kan hitta den lite här och där som den ena föräldern och förmodligen är det växtens goda härdighet som gör den användbar men även skönheten hos den lilla busken. Jag har en del primärhybrider där R. proteoides  är ena föräldern men de är ännu för små att dra några slutsatser ifrån.

Men den här hybriden R. `Web´s Bee´ ( R. degronianum ssp. yakushimanum x R. proteoides) växer sedan fyra år tillbaka i trädgården. Också den en kompakt, långsamväxande Rhododendron med blanka gröna blad. Undersidan av bladen är täckt med vackert indument och släktskapet med R. proteoides är tydligt men även släktskapet med den vackra och populära R. `Koichiro Wada´  Härdigheten anges till zon 1 - 3 (4) Hos mig växer den i ett relativt soligt läge, inga vinterskador.

  
R. `Rip´ ( R. proteoides x ?) är ny i trädgården sedan i våras. Det kan man se av den generösa blomningen på den lilla växten. En så liten buske kan inte blomma så intensivt om den inte manipulerats till att sätta knopp. Tråkigt att producenterna inte tror att vi köper deras växter om de inte är fulla med blommor. Jag vet inte hur de gör, kanske tillför de värme och näring på ett onaturligt sätt, men så mycket energi som denna lilla planta har tvingats använda för att bli säljbar gör att ägaren troligen får vänta flera år innan den orkar sätta knopp igen. Nåå...för mig är blomningen inte det viktigaste så det gör inte så mycket men många lär bli besvikna när de köper blommande buskar.

R. `Rip´ är en småvuxen elepidot med vackert mörkröda blommor och indumenterade blad, lika kompakt i växtsättet som den ena kända föräldern, härdighet zon 1-3. Det här är en hybrid men jag har inte lyckats hitta någon vidare information om dess ursprung. Om någon vet och vill dela med sig är jag tacksam för all information.


9 kommentarer:

  1. Onpa kauniita, pieniä ja siroja alppiruusuja!Tälläistä en ole koskaan nähnytkään. Helsigissä olen vieraillut alppiruusupuistossa, joissa on aivan valtavia rodoja ja kauniita atsalejoja.
    http://puutarhakamari.blogspot.fi/2015/06/satumetsassa-rodot-ja-atsaleat.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbara bilder av blommande Rhododendron i naturmiljö. Finland är inte okänt i rododendronvärlden, där har man arbetat med att i första hand ta fram storvuxna, härdiga hybrider. Mest känd är förmodligen R. brachycarpum var. tigerstedtii , även kallad Mustilarododendron, som lär vara en av de härdigaste inom släktet Rhododendron. Jag har faktiskt en storväxt hybrid där R. brachycarpum var. tigerstedtii är en av föräldrarna.

      Radera
  2. Nå ble jeg nysgjerrig, og slo opp i min bok om rhododendron.
    Der står: Lav og krypende vekst som ikke blir høyere enn 30 cm.
    Kan se ut som en krypende Rh. roxieanum.
    Din plante ser veldig frisk og fin ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, 30 cm lär nog vara maxhöjd, den ser ut att växa mer på bredden än på höjden men som sagt, extremt långsamväxande vilket jag tycker är en fördel.

      Radera
  3. Jag tillhör dem som precis har börjat upptäcka rhododendron och då är de mindre med små blad. Vet inte alls så mycket om dem men har i år köpt mig ett första exemplar som jag inte ens kommer ihåg vad den heter. Ser dock att jag kan vända mig till dig för råd och rön./Merja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så trevligt då, här finns en spännande värld att upptäcka, tyvärr är det dåligt med litteratur på svenska men nätet är ju en stor kunskapskälla numera.

      Var noga med att bevara namnet, det är nyckeln till all information om växterna.

      Radera
  4. Låter toppen att få dina tips på Rhododendron! Synd att odlarna måste ta till såna metoder men att de säljer fler om de blommar är inte konstigt. Ren okunnighet från oss köpare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min kunskap är i allra högsta grad begränsad inom detta stora släkte men jag delar gärna med mig av mina egna erfarenheter och hoppas förstås att fler blir intresserade av dessa fantastiska växter.

      Radera
  5. Läser och lär. Just det här med rhodonderonbuskar som blommar i förtid har jag också reagerat över. Ser dom ibland på mässor, men det finns knep och trix för allt. Träffade tex en klematissamlare i somras som hade en hel del trix för sig bland annat inför trädgårdsvinsningar. Fullkomlig chockbehandling med näring och vatten i knoppstadiumet och det timades förstås inför prominenta besök så blomningen blev nåt alldeles extra.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera