lördag 2 april 2016

Pinus strobus `Mini Twist´

Det tog mig många år med trädgård innan jag upptäckte barrväxternas skönhet och tjusning. I början hade jag bara blicken på blommande växter och hade ingen förståelse för vad gröna växter kunde ha för funktion i en trädgård.

"Vi behöver dem" skriver Brita Johansson i sin förträffliga bok " Att odla barrväxter", jag kan bara instämma.

Numera finns en hel del barrväxter i trädgården, företrädesvis långsamväxande häxkvastar som jag har en speciell förkärlek för. De är så tacksamma att odla, vackert gröna årets alla dagar, de växer inte ur sin plats och den långsamma tillväxten gör att de håller sig täta och fina.

Weymouthtallen `Mini Twist´ är med stor säkerhet en häxkvast, en dvärgform av den stora tallen som i sin ursprungliga miljö i USA  är ett stort timmerträd på upp till 50 m. Den har långa, lite lockiga barr som inte sticks utan är lika mjuka som dunen på en fjäder.




Häxkvastar på barrträd orsakas av en genetisk mutation som karaktäriseras av mångknoppighet med massor av skott med kort tillväxt. Inte helt klart varför dessa mutationer uppkommer men en teori är att träden utsatts för stor stress av t.ex. luftföroreningar. Från forna öststaterna exporteras många häxkvastsorter till marknaden.


Ibland dyker det det upp en växt som rör om bland känslorna `Mini Twist´ är så oerhört vacker i mina ögon, jag kan sitta en lång stund och bara betrakta all den skönhet och elegans som den lilla tallen utstrålar. Den växer i framkanten av en odlingsbädd för Rhododendron och ser ut att trivas med det. I våras när tjälen höll sig fast i marken så länge fick den lilla tallen ett bandage av skuggväv som skydd mot solen, man måste vårda och värna en skönhet så vi kan fortsätta leva tillsammans.


11 kommentarer:

  1. Fascinerande växt. Till och med jag som inte är någon barrväxtentusiast (men jag gillar våra vilda enar och tallar!) skulle kunna tänka mig en sådan här långhårig skönhet någonstans i vårt woodland!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Så fin den er, Gunilla! En sånn har jeg aldri sett før. Jeg er veldig glad i vintergrønne vekster, og den så veldig spennende ut.

    Klem!

    SvaraRadera
  3. Jag gillar ju verkligen barrväxter, men den här har jag aldrig sett förut. Vilket härligt, lite rufsigt utseende den har.
    Trevlig fortsättning på helgen!
    Titti

    SvaraRadera
  4. Jeg er enig med deg Gunilla. Den er spesielt vakker.
    For et blikkfang i hagen !

    SvaraRadera
  5. Toppen fin! Det är inte ovanligt med häxkvastar på våra vilda barrträd har jag upptäckt. Ser dem rätt ofta och är rätt sugen på att testa att ympa fram en egen "mini". Vi får börja tänka på täckning här nu också när snön börjar sjunka undan.
    Skön söndag!

    SvaraRadera
  6. Nr jag läser "lite lockiga barr som inte sticks utan är lika mjuka som dunen på en fjäder" och ser dina bilder så blir jag smått förälskad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men visst är det så Steve, jag är nog förälskad i den lilla tallen - önskar jag kunde beskriva naturen som den stora poeten Evert Taube men det är få förunnade att äga den begåvningen.

      Radera
  7. Det er en rigtig darling. Det er smart af dig at gå efter de langsomtblomstrende stedsegrønne. På den måde bevarer du det oprindelige layout længst muligt.

    SvaraRadera
  8. Hei!
    En vakker og fascinerende furu.
    Klem Anne

    SvaraRadera
  9. Väldigt vacker. Gillar också den lite ljusgröna färgen. Har själv inga häxkvastar, ännu, men det kanske kommer.

    SvaraRadera
  10. Är det något jag är tacksam för så är det att jag också fick upp ögonen för barrväxter för några år sedan. Som jag har njutit av våra barrväxter denna gråa vinter, allt från den minsta miniväxten till våra gamla fina Idegranar som säkert är 4-5 meter höga.
    Kram!

    SvaraRadera