måndag 16 maj 2016

Cassiope `Muirhead´ kantljung.

Man behöver inte vara stor för att vara grann! Jag har nog skrivit om Cassiope förut men jag kan inte låta bli att göra det igen, jag tycker så mycket om den.

Cassiope är en surjordsväxt med lite bestämda önskemål om hur den vill växa. Jag har haft den ganska länge i trädgården och det var nog mera en tillfällighet än kunskap som gjorde att den fick en plats där den kunde trivas.

Det dröjde några år innan den började blomma men sedan gjorde den det med besked, den lilla plantan är helt översållad med små vackra klockor på våren.

Växtplatsen bör vara väldränerad men rotklumpen får aldrig torka ut. Rötterna skall ha en sval och fuktig plats men för att den skall blomma krävs tillräckligt med ljus på själva växten. Om det låter motsägelsefullt så är det just det. Men det går att åstadkomma med torvjord som blandas med grus för dräneringens skull och något upphöjd bädd som gör att det inte blir för blött under vinterhalvåret. Själva växtplatsen skall vara ljus.

Jag har en annan, dvärgkantljung Cassiope selaginoides `Bluhwunder´ som inte vill blomma. I år kom två! små blommor på plantan som i övrigt ser jättefin och fräsch ut men jag gissar att den får lite för mycket skugga vilket hindrar den att sätta blommor.

Cassiope `Muirhead´ är som vackrast just nu.




10 kommentarer:

  1. Hvor er den fin din cassiope, den kan vi godt tåle at se mere end en gang. Jeg har ikke held med den, sikkert fordi den har fået det for tørt.
    God aften

    SvaraRadera
  2. Cassiope er en fin fin plante. Jeg har placeret den på nordsiden af en sten i mit spaltebed. Der er der nemlig skygge og fugt til rødderne og sol til toppen, som du skriver.

    SvaraRadera
  3. Så flott den er! Den har jeg aldri sett før. Spennende med planter som krever litt ekstra stell for å trives.

    Klem

    SvaraRadera
  4. Den är riktigt fin, en nyhet för mig. Små fina klockor.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  5. Jag gillar också cassiope och vi har en som börjar blomma nu, den andra är lite senare. Vi köpte dom i Skottland när vi var på trädgårdsresa med trädgårdsamatörerna för många år sedan. Ha det bra. Carita

    SvaraRadera
  6. Hej Gunilla
    Vilken fin ljung!
    tror jag har en plats i Värmland som kunde passa denna...

    Ha en bra ny vecka

    SvaraRadera
  7. Tusindvis af små yndige klokker. Jeg tror, de har det godt hos dig. Du er vist god til at finde den rigtige placering til dine planter. De ser alle ud til at trives godt.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  8. Så fin! Kanske något jag vågar mig på som kantväxt i surjordsrabatten jag håller på att anlägga? Soligare där än i befintliga woodland. Vi ska åka till en plantskola utanför Nyköping som är känd för sina surjordsväxter och magnolior. Får se vad vi hittar där när det blir dags.
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  9. Javisst är den fin! Jag har den också och är precis lika förtjust i den som du.
    Ha en fin dag! /Anja

    SvaraRadera
  10. Va fin den är - för en sån skönhet kan man alltids anstränga sig lite extra eller hur?
    Kram Nora

    SvaraRadera