onsdag 18 januari 2017

Rätt skall vara rätt - Rhododendron igen

Nu skall jag rätta till det som jag skrev i förra inlägget om silverfärgade Rhododendron. Jag har varit i kontakt med Björn på Linudden och Bengt Carlsson på Klöva naturträdgård och båda har varit hyggliga att hjälpa mig reda ut begreppen och förstå varför fyra likartade Rhododendron med samma föräldrar saluförs under olika namn - inget av namnen är vare sig påhittat eller oseriöst.

Det gäller alltså dessa fyra där samtliga är korsningar mellan R. degronianum ssp. yakushimanum x R. pachysantum

* R. `Silverleaf´  framtagen av Thomas Bertelsen Danmark
* R. `Viking Silver´ framtagen av Svend Hansen Danmark
* R. `Silbervelour´ framtagen av Hachmann Tyskland
* R. `Silver Dane´ framtagen av Svend Hansen Danmark

De olika namnen representerar korsningar av olika kloner med samma föräldraarter och det finns inget som hindrar att man registrerar flera olika kloner av samma korsning. Det bör dock finnas någon iakttagbar skillnad mellan de olika korsningarna. Ibland kan blomfärgen vara någon nyans mörkare eller ljusare eller så finns någon detalj som avviker som bara kan ses om man är en riktig kännare av växten, kanske med förstoringsglas. Dit har jag inte kommit...

Och här några bilder av min egen Rhododendron `Silbervelours´


 

8 kommentarer:

  1. Hej Gunilla!

    Aha, det gir jo litt mer mening! Godt at du fikk forklaringen på det.
    De er uansett flotte krysninger alle sammen. Jeg har bestilt to av de krysningene i år, og det grå bladverket er bare så fint! Flotte bilder av de :)
    Klem

    SvaraRadera
  2. Det er flotte krydsninger allesammen, som Marit skriver. Vi har Silver Viking; men dens blade er rent grønne lige nu, hvor vejret er meget fugtigt, og hvor der ingen nyvækst er.

    SvaraRadera
  3. Fascinerande att kunna korsa fram nya arter av rhododendron! Om jag vore sisådär 25 år yngre så skulle jag nog snöa in på det!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hej Gunilla

    Ja, tänkte nog det var något sånt. Rhododendron folket känner varann och skulle nog ha svartlistad alla tvivelaktiga korsningar.
    Och systemet fungerar tydligen!

    Ha en trevlig kväll

    SvaraRadera
  5. Tack för jobbet. Tänkte att det kunde vara så. Lyssnade på en finsk förädlare för ett tag sedan och även i andra sammanhang så ser man förvillande lika hybrider. Det kändes tydligt när han berättade att många jobbar på samma spår, man letar efter samma egenskaper och då korsar man samma arter men på olika håll. I pionvärlden ska man registrera namnet och då tittar man på hybridens egenskaper. Det verkar inte vara så i rhododendronvärlden.

    Nu blev jag lite sugen på att plantera alla 4 jämte varann och se...

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  6. Det är inte alltid så lätt att botanisera i växtvärlden. Jag har fullt upp med att njuta av att växter är vackra. Namn och släktskap blir överkurs för mig, oftast nöjer jag mig med grundkursen.

    SvaraRadera
  7. Hej Gunilla!

    Intressant läsning! 'Silbervelours' har jag i trädgården också och det är en av mina favoriter- tycker den är makalöst vacker!

    Hoppas allt är bra med dig och John och att vi kan få till det trädgårdsbesöket vi så länge har pratat om till våren.

    Kram Nora

    SvaraRadera
  8. Jeg koser meg med bildene av Rh. Silbervelours.

    SvaraRadera