fredag 30 juni 2017

Litet projekt eller stort projekt..

...det spelar egentligen ingen roll, det viktiga är att allt emellanåt få skapa något nytt som fyller på energin och som gör att det tråkiga arbetet också känns betydligt roligare.

Härom dagen tog jag ännu en bit av den omgivande naturen och satte en stenkant som inramning till en plantering där det växer en kaprifol, nu ser det betydligt mera färdigt ut och så fick mina luggslitna pelargoner en mera lämplig inramning än den i skogsträdgården.


Mellan detta område fram till nästa plantering finns nu ett antal kvm natur som jag inte vet vad jag skall göra med. Problemet är att det är kruttorrt i marken pga av närheten till en stor björk. Uteslutet att ta bort den eftersom den ger eftermiddagsskugga in i skogsträdgården, där är redan alltför mycket sol. Jag vill inte ha stenpartiväxter där utan något städsegrönt som håller stilen året om, några pelarformade barrväxter och några stora stenbumlingar skulle sitta fint men vad kan konkurrera med björkens aggressiva rötter - jag vet inte.

Det större projektet som vi påbörjade i våras med att binda ihop komposten med trädgården i övrigt är nu klart och färdigplanterat. Vi flyttade den ganska stora koreagranen Abies koreana `Silberlocke´ dit och den ser ut att ha klarat flytten galant, sätter nu massor med uppåtsträvande små, blåa kottar. Några barrväxter till blev det samt några av mina många krukade Hosta fick plats där. Lite blomstring också i form av några höstflox samt tre Salvia nemorosa `Caradona´ för insekternas skull. Ja, och busken höll jag på att glömma. Det är en frösådd av den rödbladiga smällspirean Physocarpus opulifolius `Diabolo´

Såhär blev det:


Den gröna växten som växer bland stenarna är en Cotoneaster radicans litet krypoxbär. Jag skall leda den över stenarna för att åstadkomma ett mjukare intryck, det är för mycket sten.






Den blommande busken i bakgrunden är Gillenia trifoliata trebladsspira som är fin i år med sin sirliga blomning, en sky av vita stjärnformade blommor på röda bladskaft.


18 kommentarer:

  1. Hej Gunilla!

    Så fint det ble! Store eller små prosjekter er hyggelige å holde på med uansett! Det ble så vakkert med de høye krukkene, og de stenbelagte stiene er passer så godt inn til alt sammen.

    Klem!

    SvaraRadera
  2. Du har det så fint i din trädgård, med spännande projekt hela tiden.
    Kram Karin

    SvaraRadera
  3. Begge projekter blev så fine. Det er smukt og næsten kinesisk i stilen, og så er I meget dygtige til at lægge stenene og få det hele til at se færdigt ud. God finish!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
  4. Hej Gunilla

    Ja björken den tar all vatten...
    Har du övervägt en liten halvöken där?
    Med juno iris, delosperma och Orostachys...

    När jag ser dessa stigar så kommer jag att tänka på en liten fin älv som slungar sig!

    Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
  5. Snyggt, jättesnyggt! Och visst gör projekten resten värt :) Det skriver jag gärna under på.

    Under björken... jag tänker enar som ju ofta växer naturligt i torra miljöer. Men allra först tänkte jag Taxus men som ju egentligen vill ha tyngre fuktig jord.. Mina olika backsippor trivs torrt. Och sen hittade jag ju en buske som ska vara urtålig - Comptonia peregrina - får fina höstfärger också.

    Lycka till med planteringen! Kram, Carina

    SvaraRadera
  6. Så snyggt det blev! Trebladsspiran har jag också och gillar den
    skarpt, den är nästan lite underskattad. Men min är inte alls så där stor ännu
    vilket jag småningom hoppas att den blir! Skön helg!

    SvaraRadera
  7. Min gillenia ska snart blomma för första gången, så skir och fin.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Det er en fin kombination af sten og planter. Gillenia t. er fin med sin sky af hvide blomster.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  9. Hej Gunilla!
    Ser så fint ut, alltid kul med små projekt. Din Trebladsspira är vacker, skira fina små blommor.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  10. Hei Gunilla, sinulla on niin siistit ja kauniit istutusalueet ja kiveykset. Komposti häviää hienosti pensaiden taa. Mukavaa viikonloppua! T. Maria

    SvaraRadera
  11. Även om jag gillar att rensa ogräs och städa i trädgården så är det projekten som gör hela trädgårdslivet tycker jag. Hela processen med att först fundera på vad man ska göra och hur det ska göras till färdigt resultat är en njutning. Vilken utmaning du har där under björken. Jag tänker spontant på enar eller tallar, men läget kanske blir för mörkt för dem?
    Kram Nora

    SvaraRadera
  12. Hei Gunilla!
    Du er så god til å skape spennende miljø. Veldig inspirerende. Det er kjempemorsomt å holde på med prosjekter.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvaraRadera
  13. Det ser helt rått ut. Som vanlig :-)

    SvaraRadera
  14. Jättefint med kullerstenstilen mellan planteringarna, passar så fint in i miljön och betydligt lättare att hålla rent än grus, föreställer jag mig.
    Du med din stora växtkännedom har nog inte några problem med att hitta lämplig växt till olika sorters problemområden. Jag tänker på ljung, men även den behöver fukt under etableringen. Taxus är mycket slittåliga och cuspidata är härdig till zon 5, får jag för mig. Lite svår att få tag på hos oss.
    Det brukar klagas en del över björkar, och visst, även jag gör det ibland, men jag undrar vilket annat träd med motsvarande storlek växtkraft är lättare att ha som överskuggare. Alla jättar är hungriga och törstiga och ger regnskugga. Jag tror att det är delvis kulturellt betingat "gnäll", i Sverige har man svårt att se björkens skönhet, vi tar björken för given. På en naturtomt är det fint med björkar, tycker jag.
    Spaljên har jag tagit skärmbild på för framtida behov. Alla våra lättkonstuktioner har blåst ner de senaste dagarna, jag är så trött på det.
    Sommarhälsningar från
    Marta

    SvaraRadera
  15. Oi, Gunilla, puutarhasi on niin siisti ja hyvin suunniteltu! (Ja tietysti kaunis ja mielenkiintoinen.)
    Meidän piha on paljon vaatimattomampi, mutta tiedän kyllä miten uudet projektit piristävät. Puutarhahan ei ole koskaan valmis... se vasta tylsää olisikin.
    Kesäisiä terveisiä. Täällä Itä-Suomessa kaivattaisiin sadetta. Harvoin on sää juuri niin kuin puutarhuri toivoisi. :)

    SvaraRadera
  16. Så flott det er hos deg. Dette nye prosjektet ditt likte jeg veldig godt - en fantastisk fin måte kombinere hage med naturen som du antageligvis har rundt om deg.
    Vår eiendom ligger også for seg selv med skog, knatter og mark rundt. Inspirerende å se hva du har gjort her.
    Ønsker deg fortsatt fine hagedager utover i sommer!
    Hilsen Turid

    SvaraRadera
  17. Hei igjen Gunilla. Et spørsmål: Hva har du inni mellom natur-steinene du har lagt? er det jord eller en form for sand?
    Hilsen Turid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Turid!

      Det är helt vanlig sand, 0 - 8 tror jag det heter. Jag gräver bort alla rötter under så jag slipper rensa ogräs och fyller på med sanden. Sedan är det enkelt att passa in stenarna, tätt, tätt intill varandra. Jag jobbar alltså i sanden.

      Radera