måndag 31 juli 2017

När naturen inte längre får vara vår vän

Bilden tagen för tre veckor sedan
Jag har inte varit aktiv i bloggvärlden på ett tag, ville avvakta tills det fanns något trevligt att skriva om men dessvärre verkar inte det hända. Naturen som alltid varit människans bästa vän riskerar nu att bli vår fiende.

Torkan vi upplever denna sommar är förödande, för oss och vår trädgård men även för naturen och allt liv som lever där. Nu är juli månad slut och det har inte fallit en enda regndroppe, i juni fick vi två skurar på totalt 6 mm. Torkan börjar tidigare för varje år, jag började vattna trädgården i mitten av maj.

Det finns inga insekter, inte ens myggor. Inga fjärilar fladdrar och varken humlor eller bin syns till, har aldrig upplevt detta tidigare. Björkarna fäller sina löv och de gröna kottarna på tallarna som skall producera frön i höst exploderar med en smäll. Det ligger fullt av smått flis av kottarna i trädgården. Tydligen mycket ovanligt men kan ske vid extrem torka. Stora sprickor uppstår i jorden och den har svårt att ta emot vatten, det rinner bara undan.

De stora Rhododendronbuskarna fäller också sina blad och kvar finns endast lite grönt i topparna. Jo, jag har vattnat det lilla som jag vågat men tvingats prioritera hårt och lämna resten åt sitt öde. Vi är en av en miljon fasta hushåll som har egen brunn och många brunnar har sinat. Trycket sjunker nu snabbt i brunnen så nu törs jag inte längre tvätta i maskinen. Utan vatten kan vi inte bo kvar här.

Hjälplösheten är väldigt frustrerande, jag brukar alltid hitta lösningar på ett eller annat sätt.  I förra veckan slog mig tanken att allt går numera att köpa, varför inte vatten?  Mycket riktigt, det finns rent vatten att köpa och jag hittade en leverantör som hyrde ut vattentankar och kunde leverera vatten. På tisdag em fick vi första leveransen på 7.5 kbm vatten. Vi hyrde tre tankar, köpte ledning och kopplingar för att koppla ihop tankarna samt en eldriven pump. I morse beställde jag en tredje påfyllning och nu har vi snart vattnat igenom hela trädgården. Kostnad hittills - 35.000 kr. Tyvärr räcker inte detta heller om vi inte får nederbörd snart .

Vakna entreprenörer som anat läget och hittar ett sätt att tjäna pengar på vattenbristen. Rent vatten har blivit en vara som vilken som helst och som går att köpa för den som är villig att betala. Det händer i Sverige och det händer nu.



27 kommentarer:

  1. Jeg havde håbet, at situationen oppe hos jer havde forandret sig til det bedre; men det er åbenbart slet ikke tilfældet, tværtimod. Måske kommer regnen, når landmændene skal høste.

    SvaraRadera
  2. Åh så trist læsning, det må være forfærdeligt. Vi får heller ingen regn, men det kan ikke sammenlignes med det, I er udsat for. Trist er det også, at brønden løber tør, og at der ikke er noget at gå i haven for. Hvor må det være deprimerende. Andre steder får de for meget vand, hvor er det underligt, at det skal være sådan.
    Trøstekram

    SvaraRadera
  3. Igår kom i alla fall några befriande skurar. Vi får hoppas på mera.

    SvaraRadera
  4. Meget trist læsning. Jeg bliver helt stum. Håber regnen snart kommer hos dig. Jeg forstår, hvordan du må have det.
    Hos mig har det mod sædvane regnet meget. Det har været godt for haven men jeg ved jo, den usædvanlige megen regn er begyndelsen på det du beskriver.
    Hilsen fra Mette.

    SvaraRadera
  5. Veldig trist lesning, ja! Det er jo virkelig ille når en må kjøpe vann.
    Jeg kjenner til problemet for her fikk vi regn først i går etter å hatt tørke siden 12.juni. Jeg håper inderlig at dere får regn snart også!
    Trøsteklem

    SvaraRadera
  6. Hittar "inga" ord! Så fruktansvärt!
    Hos oss har det regnat rätt mycket på våren och fram till midsommar. Hela juli har varit torr. Med tanke på att det handlade bara om drygt en månads torka och hur astilbena föll ihop så kan jag förstå hur det är när det är flera månaders torka.
    Det måste vara alldeles hemskt att se hur ens växter vissnar. Du har lagt så mycket arbete, pengar och kärlek i din trädgård att jag blir alldeles förtvivlad å dina vägnar Gunilla. 35000 kr är så mycket pengar att det är inte så många som kan kosta på sig det. Jag önskar av hela mitt hjärta att du nu får regn så att dessa pengar inte hamnade bara i öken.
    Vi hade ju vår naturkatastrof 2013. Det otroliga var att naturen hämtade sig, trots att allt var "dött" och visset.
    Det som oroar mig väldigt mycket är brist på diskussion om det som händer. Man får det till "träkramarnivå" - d. v. s. till något löjligt som några töntar håller på med. Var finns den "grävande" journalistiken i medier ang klimatet och dess extrema yttringar som drabbar fler och fler?
    Alla i detta land är rörande överens om att klimatet har förändrat det sista decenniet och att det beror till stor del på människans aktiviteter...men vad just jag gör har så liten betydelse så...
    Jag inser att mitt påstående om att inte hitta några ord är något överdrivet...det är nästan omöjligt att få stopp på mig. Dock betyder det inte nödvändigtvis att man har något vettigt att säga...;-(
    Jag dansar en regndans för dig och dina grannar!
    Ha't!
    Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anja du skriver nogle af de ord, jeg ikke kunn sætte sammen. Hvor har du ret, der tales meget lidt om dette. Jeg vidste ikke, der er tørke i dele af Sverige, før jeg læste Gunillas indlæg.
      Vores haveliv får et helt andet perspektiv, når noget som dette sker.

      Kære Gunilla. Tak fordi du fortalte om, hvad som sker. Jeg forstår, du har været uden ord til bloggen, mens dette har stået på, alligevel vil jeg sige, det er vigtigt, du fortæller om det. Jeg har sammen med mange andre glædet mig meget over at se billeder fra din meget smukke have. At kende til katastrofen i haven, vil hjælpe til at åbne mine og andres øjne.
      Jeg frygter hede og tørre somre for min have, i år har det regnet her som aldrig før men jeg ved, de hede somre bare er et spørgsmål om tid. Jeg aner ikke, hvad der kan gøres men det første skridt må være at alle erkende situationen.
      Hold dig ikke tilbage med at fortælle, og tak i det mindste fordi du gjorde mig opmærksom på, hvad der sker lige nu.
      Jeg håber inderligt, der vil komme regn hos dig nu. Jeg kender ikke prognosen og ved ikke, hvor i Sverige du bor. Jeg tænker på dig, selv om det er meget lidt hjælp at kunne give.
      Bedste hilsner fra Mette.

      Radera
  7. Aivan kauheaa. Luin vuosia sitten lehtiartikkelin (Italiassa) maailman vesitilanteesta ja -tulevaisuudesta. Sen mukaan joidenkin kymmenien vuosien päästä olisi vain kolme maata, joilla on varmasti turvattu vesivaranto: Kanada, Ruotsi ja Suomi. Niinpä vain ilmastonmuutos tekee tuhoa jo täälläkin.
    Ehkä tiedätkin että Suomessa on joillakin alueilla satanut aika paljonkin. Meillä oli muutaman viikon sateeton jakso heinäkuun alkupuolella, juuri kun olimme istuttaneet metsään kuusentaimia. Onneksi sadetta lopulta tuli...
    En osaa sanoa mitään kovin lohdullista, toivon vain että sadetta tulee teille mahdollisimman pian.
    Iso halaus.

    SvaraRadera
  8. Hej Gunilla

    På resan ner genom Dalsland så jag stora områden med död björk - inte avlövad - men med brunt dödt löv.

    Naturen är fantastisk, men någon vän blir den aldrig. Vänner går det att lita på.

    En utgift på som den du fick, är det många som inte ville haft råd med

    Politikerna, lokalt såvel som centralt, borde agera.

    Meteorologerna lovar regn natten till fredag - någon gång måste de väl ha rätt?

    Allt gott

    SvaraRadera
  9. Hej Gunilla!
    Så tråkigt, hoppas innerligt att det skall falla regn över din trädgård. Vi väntade länge och så kom det till slut ett skyfall, förra veckan. En bra början, men det skulle behövas mycket mer.
    Ett välskrivet blogginlägg som många borde läsa, det talas så lite om detta.
    Allt gott /marika

    SvaraRadera
  10. Kjære Gunilla!
    Det er til å gråte av. Jeg blir fortvila, sinna og usigelig trist at det er sånn. Det er vondt å ikke kunne gi råd om hva du kan gjøre for jeg har ikke noen råd.
    Allikevel, stor klem fra Anne

    SvaraRadera
  11. Först - ett stort tack för er medkänsla, om det är någon som kan förstå så är det ni som håller era trädgårdar så kära. Ni kan förstå hur det känns, även om det inte ändrar något i sak så betyder det mycket för mig. Jag gråter en skvätt ibland.. när alla glädje och all förväntan inför trädgårdssäsongen förvandlats till en kamp och ständig oro.

    Det är oerhört mycket pengar för oss också, inget beslut som var enkelt på något sätt. Alternativet var att ge upp och bara låta allt torka bort. Hur skulle jag klara av att stå bredvid och låta det ske utan att göra allt jag kan? Så mycket känslor som vi investerar i våra trädgårdar kan bara de som gjort den resan förstå.

    Jag har sett mönstret de senaste 5-6 åren, torrperioderna blir längre, börjar tidigare på våren och håller ut längre på hösten medan rapporter om skyfall och översvämningar blir allt vanligare. Extremväder som är olika scenarier av samma sak, pågående klimatförändringar.

    Jag har skrivit mycket om klimatförändringar i olika media. Precis som Anja skriver blivit kallad för allt möjligt av folk som tror att detta fortfarande handlar om åsikter. Alla har rätt till sin egen åsikt men inte till sina egna fakta. Jag tvivlar på att de som angriper klimatvetenskap ifrågasätter t.ex. hjärnforskning eller cancerforskning.

    Inför nästa säsong är det endast ett tjockt snötäcke som kan förändra situationen med låga grundvattennivåer. Även om det skulle falla stora mängder regn här framöver tas det upp av vegetationen och påverkar inte grundvattnet.

    En stor kram till er alla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunilla! Har du fått ta del av vattenfestivalen i din trädgård. Så fruktansvärt orättvist, men jag har så mycket att jag kunde dela med dig - gratis! Mina blommor slår inte ut på grund av solbrist...
      Ha det! Kram, Anja

      Radera
    2. Hej Anja!

      Tyvärr, tyvärr ingen nederbörd annat än 2 mm som föll på torsdag kväll. Jag ser att delar av landet får alldeles för mycket nederbörd som förstås förstör massor, drunkna eller törsta ihjäl är vad naturen nu får uppleva.

      Rubrik i tidningen idag "Eskilstuna torraste platsen i hela landet" - media reagerar när de upptäckt att vi plötsligt fått höst ute. Naturen ser ut som den brukar göra efter några frostnätter.

      Sedan nyår har Eskilstuna fått minst nederbörd i hela landet, hälften så mycket som normalt.

      Tack för ditt intresse Anja, det värmer och kram på dig.

      /Gunilla

      Radera
  12. En litt sen kommentar. Vi har stor medfølelse med deg. Vi har ikke hatt det så tørt som hos deg, og har ikke brønnvann.Men at klimaet er i ferd med å endre seg er det ingen tvil om.
    Tror jeg må tilbake til 1976 for å huske en så tørr sommer. Da tørket bjørk og einer her og det meste var brunt. Jeg kjørte gjennom Danmark og Tyskland den sommeren, og det var stor områder som var helt brune.
    Håper at det som skjer hos deg ikke er permanent. Det må være utrolig frustrerende når en ikke har vann !
    Klem/Eirin

    SvaraRadera
  13. Hej Gunilla

    Kämpa på så hoppas vi alla att det vänder. Jag upplever som du en ett allt torrare klimat, men jag har iallafall möjligheten att låta vattenkranen stå och skvala över trädgården. Dock blir det inte så mycket mer än att hålla liv i allt. Hoppas din fantastiska trädgård kommer till sin rätt med ordentligt med regn framöver.

    SvaraRadera
  14. Det er jo helt ekstremt, det vejr du oplever, og jeg forstår din afmagt. Man skulle jo tro du boede i Saharah. Hvilken elendighed!
    Samtidig sidder jeg her og håber på regnen snart tager slut, og pludselig føler jeg mig som en forkælet tøs, der ikke kan sætte pris på noget som helst.
    Naturen er en voldsom partner, og den kan vi ikke styre. Vi er kun mennesker og ind imellem gør det bare ondt. Føler med dig og håber du får din have tilbage snart.

    Mange hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
  15. Ni har det verkligen illa ställt! Förstår sorgen över att se mångåriga växter sakta tvina bort. Vi har våra torrperioder här också men långt ifrån
    sån extrem torka ni haft. Vi fick vårt skyfall igår och vattentunnorna fick påfyllning. Hoppas ni också får lite räddande regn snarast!

    SvaraRadera
  16. Mmm det är ett skrämmande uppvaknande tror jag för svensken i gemen. Kan vi få vattenbrist?!?!???!! Har pratat med familjen om det och de har trott jag är galen. Till och med västkusten som brukar få mycket regn har det torrt. Men peppar, peppar så har vi fått och ska få mer regn.

    Hoppas det löser sig på ett eller annat vis för er! Kram, Carina

    SvaraRadera
  17. Jag kan bara instämma med alla andra. Det är verkligen fruktansvärt med torkan hos dig, och även att den uppmärksammas så lite. Att jag har varit utan internet hemma en månad tycker folk är hemskt (och visst saknar jag det...) men det är trots allt ett i-landsproblem i sammanhanget. Du och andra trädgårdsfantaster som lägger ner så otroligt mycket på alla dessa underbara växter! Jag förstår att det är lätt att bli gråtfärdig över vad som händer. Här på Västkusten hade björkarna börjat gulna och mycket annat var visset, men i lördags kom äntligen det befriande regnet och fuktade marken (även om det knappast påverkade grundvattnet). 35000 hade jag aldrig haft råd till, jag som visserligen har ett tillfälligt sommarjobb men inte någon aning om hur det ska bli med jobb och ekonomi till hösten. Nu hoppas vi på rejäla höstregn i hela Sverige! Tjockt snötäcke? Visst, men mina fyrbenta vänner är lite tveksamma...

    Olle

    SvaraRadera
  18. Åh nej, hvor er det trist at læse. Havde godt nok læst dit sidste indlæg, men vidste ikke det stod SÅ slemt til nogle steder i Sverige. Min mor bor i Skåne og der har de da vist fået rigeligt med vand, ligesom de fleste steder i Danmark.

    Jeg håber inderligt, at I snart får masser af vand fra oven.

    Mange tanker fra mig.

    SvaraRadera
  19. Gunilla - jag lider med dig och hoppas verkligen att den investering ni gjorde ska göra nytta, men att den inte ska behövas i framtiden. Men det lättar kanske lite på oron att det nu finns en infrastruktur för att lagra vatten. Hoppas verkligen ni ska få nederbörd snart och att den kommer i lagom doser och inte i skyfall.
    Här på Västkusten har vi nu fått en del regn under de senaste veckorna. Om klimatprognoserna är rätt ska jag oroa mig för skyfall och inte för torka, och det gör jag.
    En fråga - vad kostar en kubik vatten (exkl transport) på tankbil? Vore intressant att jämföra med en kubik i vattenledningen.
    //Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helene!

      Jag kan inte svara på det för kostnaden för själva vattnet är inte redovisat på fakturan. Vi debiteras för 2,5 timmar transport, det kostar 4. 675 kr för varje påfyllning, 935 kr är moms.

      Har en känsla av att själva vattnet inte kostar speciellt mycket utan det är kringkostnaderna som blir så dyra. Hyran av vattentankarna under en månad, inkl. transport är 15.000 kr.

      /Gunilla

      Radera
    2. Tack Gunilla. Jo jag tänkte nog att det var så att kringkostnader är den stora summan. Håller tummarna för att ni får regn nu.
      //Helene

      Radera
  20. Hvor er det dog trist med de klimaforandringer, som vi nu ser følgerne af. Og hvor er det trist, at det ikke har større bevågenhed hos politikere såvel som privatpersoner.
    Jeg har fulgt din blog i et par år og har set dine billeder af alle de skønne planter, du har i din have. Jeg føler med dig. Det må være svært at se på, hvordan alle ens elskede planter mistrives. Jeg håber, at I meget snart må få noget regn.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  21. Kära nån! Här är också torrt men inte så katastrofalt som hos dig. Regnmätaren visar att vi fått ca 20 mm den senaste månaden, det skvätte lite i natt. Hoppas de skurar som utlovas de närmaste dagarna faller över er trädgård också.
    Önskar dig en fin helg!/Laila

    SvaraRadera
  22. Den torkan hade vi förra året och brunnarna har fortfarande inte hämtat sig. En av grannarna badar i sjön och nästa har vi kört vatten till.
    I fjol körde vi ca 200 kubikmeter i tank som vi pumpade över till vår regnvattentank på 3 kubikmeter. Det mesta gick till grönsaker och krukor. I år har vi bara kört 20. Ändå känner jag mig lyckligt lottad. Det kostade inte mer än tiden och arbetsinsatsen.
    I år är vädret mer blandat och regnet som musik i öronen.
    Har ni ingen bonde i nörheten som kan hjälpa er. Tjänster och gentjänster.
    Jag tror nog det är såna här obalanser vi får räkna med i fortsättningen. Skulle aldrig klara av pressen att vara bonde och se skörden torka bort. För 100 år sen hade det betytt svält, barnadöd och att folk fått emigrera.
    Så sorgligt, sorĺigt med alla dina fina växter. Håller tummarna för att allt klarar sig och kommer tillbaka och att regnet kommer i lagom doser och blöter upp efter hand.
    Kram
    Anette

    SvaraRadera